Carența de vitamina D duce la o creștere a riscului de a suferi de anumite maladii cardiovasculare, conform unui studiu publicat recent în Statele Unite ale Americii. Acest risc este în mod particular mai ridicat la persoanele care sunt hipertensive, a subliniat Dr. Thomas Wang, profesor la Facultatea de medicină din cadrul Universității Harvard și principalul autor al studiului publicat de revista Circulation.
În studiu au fost incluși 1.739 de voluntari (vârsta medie de 59 de ani, 55% femei, rasa caucaziană, fără antecedente cardiovasculare) 28% dintre aceștia având un nivel al vitaminei D sub 15 ng/ml iar 9% un nivel sub 10 ng/ml Modelele de regresie multivariată Cox au fost ajustate pentru factorii de risc convenționali ca diabetul, existența unui grad ridicat de colesterol sau hipertensiunea arterială. Pe o perioadă medie de urmărire de 5,4 ani 120 de indivizi au dezvoltat un prim eveniment cardiovascular. Indivizii cu un nivel al vitaminei D sub 15 ng/ml au avut o rată de risc pentru evenimente cardiovasculare de 1,62 (95%, interval de confidență 1,11-2,36, p:0,01) în comparație cu cei cu un nivel al vitaminei D peste 15 ng/ml. Acest efect a fost evident în cazul participanților hipertensivi (HR 2,13, 95% interval de confidență 1,30-3,48) dar nu și la cei fără hipertensiune arterială (HR 1,04, 95% interval de confidență 0,55-1,96).
"Rezultatele acestui studiu sunt fără îndoială interesante însă mai este nevoie ca ele să fie confirmate de cercetări suplimentare", a precizat Dr. Wang. Alte studii au demonstrat de asemenea că un nivel crescut de vitamină D în organism reduce și riscurile de cancer. Vitamina D contribuie la o mai bună absorbție a calciului în organism și este considerată un element extrem de important pentru sănătatea sistemului osos și a dinților.
Carențele de vitamina D pot provoca apariția osteoporozei la adulți și a rahitismului la copii. Pielea este principalul furnizor de vitamină D pentru organism, aceasta fiind sintetizată sub influența razelor solare ultraviolete. O expunere de aproximativ o oră pe săptămână la soare, produce 30 nano-grame vitamina D pe litru de sânge și este suficientă conform medicilor pentru a asigura aportul necesar de vitamina D în organism.
Wang TJ, Pencina MJ, Booth SL, et al. Vitamin D deficiency and risk of cardiovascular disease. Circulation. 2008. Published online before print DOI: 10.1161/CIRCULATIONAHA.107.706127.
| INDEX PRODUSE : | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | L | M | N | O | P | R | S | V | W | X | Z |
|---|
| INDEX AFECȚIUNI: | A | B | C | D | E | F | G | H | I | Î | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | Z |
|---|